
ARTIKELEN VOOR MAGAZINES
Artikelen laten schrijven voor het magazine of andere publicatie van jouw bedrijf of organisatie? Met oog voor jouw doelgroep en in rake bewoordingen schrijf ik artikelen die inspireren en aanzetten tot actie. Met resultaat.
Met mijn opgebouwde expertise en jarenlange ervaring heb ik vele succesvolle schrijfprojecten uitgevoerd voor onder andere de Verenigde Naties, de BBC, Amnesty International, de Consumentenbond, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Marriott en Facebook.
Klanten bereiken
Met mijn teksten kun je potentiële en bestaande klanten, medewerkers en relaties bereiken, ze boeien en betrekken bij jouw bedrijf of organisatie. Hierdoor kun je contacten opbouwen, behouden en versterken. Je kunt je doelgroep informeren over interessante nieuwe ontwikkelingen, medewerkers aantrekken en behouden en uiteindelijk je omzet vergroten.
Verhalen zijn onmisbaar in de marketingstrategie van bedrijven. Ook veel organisaties gebruiken verhalen om hun doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld via een magazine. Deze artikelen laten zien wat jouw organisatie of bedrijf onderscheid van de massa.
Door regelmatig een artikel te delen, vergroot je jouw zichtbaarheid, zet je jezelf neer als expert en laat je aan je doelgroep of (potentiële) zien waar je mee bezig bent.
Maandelijks artikel
Wil je ook maandelijks een boeiend artikel kunnen sturen aan je klanten of personeel of op sociale media plaatsen om je doelgroep te bereiken? Dat kan door mij bijvoorbeeld een jaar elke maand een artikel voor jouw bedrijf of organisatie te laten schrijven.
Even bellen om de mogelijkheden te bespreken? We kunnen het hebben over het genre, de lengte van de tekst, de onderwerpen, interviewkandidaten etc.
Welk type artikelen laten schrijven?
Je kunt verschillende soorten artikelen laten schrijven door mij, afhankelijk van de doelstelling van jouw bedrijf of organisatie. Bijvoorbeeld artikelen voor een magazine of andere publicatie.
Interviews
In een persoonlijk interview staan de meningen, gevoelens en ideeën van de geïnterviewde centraal. Zo leer je iemand goed kennen. Dat kan in een diepte-interview van meerdere pagina’s voor in een krant of tijdschrift of in een korter artikel in een personeelsblad of op een website. Het interview kan natuurlijk ook minder persoonlijk zijn en over een specifiek onderwerp gaan. Bv:
Amnesty International, magazine Wordt Vervolg: Gewetensvragen met oud-nieuwslezeres Noraly Beyer.
Vluchtelingenwerk magazine: Van Aleppo naar Haarlem: ‘Maar gelukkig zijn we nog samen’.
Reportages, achtergrondverhalen en verslagen
Een achtergrondartikel gaat meer de diepte in dan een nieuwsartikel. Er is meer ruimte voor details, informatie, sfeer en citaten. Bij een reportage beschrijft de auteur een plek en wat daar gebeurt. Hoewel dit soort artikelen vooral in journalistieke media staan, maken ook organisaties en bedrijven gebruik van dit genre, bijvoorbeeld bij verslagen van evenementen. Bv:
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: verslag evenement Beheer de Toekomst.
De Volkskrant: Rijke mannen, hoge hakken, echte tranen.
Content marketingverhalen
Content marketing-verhalen staan in (online) magazines of op websites van bedrijven, maar prijzen niet rechtstreeks een product of dienst aan. In deze artikelen staat meestal interessante of nuttige informatie, zodat je een positieve associatie met een merk krijgt. Vaak komen niet alleen medewerkers, maar ook externe experts aan het woord. Bv:
KONE: Duurzame transformatie van gebouwen: denk ook aan de lift.
Velox magazine: Interview J.P. van Eesteren: ‘We kunnen maar beter voorop lopen’.
Nieuws- en persberichten
De meeste bedrijven en organisaties hebben regelmatig nieuws dat interessant is voor hun doelgroep, collega’s, of een breder publiek. Bijvoorbeeld de resultaten van een onderzoek, een nieuw product, een interessante ontwikkeling, aankomend evenement of gewoon wat leuks waar een collega mee bezig is. Een nieuwsbericht kan gepubliceerd worden in een nieuwsbrief, op de website, in een persbericht, maar ook in een magazine, bijvoorbeeld in een personeelsblad. Bv:
Wageningen University & Research: Hoe kunnen boeren zich aanpassen aan klimaatverandering?
Artikelen laten schrijven in het Nederlands of in het Engels
Wil je artikelen laten schrijven in het Engels? Of moet een interview in het Engels worden afgenomen? Dat is voor mij geen probleem. Ik heb hier veel ervaring in. Zo heb ik voor Engelstalige media als de BBC en The Guardian geschreven. Ik heb een C2 Proficiency-certificaat behaald, het hoogste niveau van de University of Cambridge. Daarnaast laat ik mijn Engelstalige teksten checken door een professionele redacteur uit mijn netwerk van wie Engels de moedertaal is.
Interviews
Een goed verhaal klopt van het begin tot het eind. Ik help je met plezier aan artikelen die jouw doelgroep weten te boeien. Ik schrijf artikelen voor organisaties en grote- en middelgrote bedrijven. Hiervoor verdiep ik me in jouw organisatie of bedrijf en neem ik interviews af met medewerkers, wetenschappers of andere experts en deelnemers van evenementen. Ik spreek ze vaak online of telefonisch, maar soms ook op kantoor, in een café, op straat of bij mensen thuis.
Journalistieke achtergrond
Interviewen vraagt om specifieke vaardigheden. Zo bereid ik me altijd goed voor door me in te lezen over een onderwerp en de persoon die ik spreek. Vervolgens maak ik er een verhaal van met goede structuur dat interessant is om te lezen. Hierbij helpt mijn journalistieke opleiding en jarenlange ervaring.