
ARTIKELEN LATEN SCHRIJVEN
Artikelen laten schrijven voor jouw bedrijf of organisatie omdat je zelf de tijd of expertise niet hebt? Met oog voor jouw doelgroep en in rake bewoordingen schrijf ik artikelen die inspireren en aanzetten tot actie. Met resultaat. Met mijn opgebouwde expertise en jarenlange ervaring heb ik vele succesvolle schrijfprojecten uitgevoerd voor onder andere de Verenigde Naties, de BBC, Amnesty International, de Consumentenbond, ANP, verschillende ministeries, Marriott en Facebook.
Waarom The Storytelling Studio?
- Jarenlange ervaring bij grote organisaties en bedrijven.
- Journalistieke achtergrond.
- Betrouwbaar.
- Erkend Pluslid van Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers.

Boeien en binden van je doelgroepen
Met mijn teksten kun je potentiële en bestaande klanten, medewerkers en relaties bereiken, ze boeien en betrekken bij jouw bedrijf of organisatie. Hierdoor kun je contacten opbouwen, behouden en versterken. Je kunt je doelgroep informeren over interessante nieuwe ontwikkelingen, medewerkers aantrekken en behouden en uiteindelijk je omzet vergroten.
Welk type artikelen laten schrijven?
Je kunt verschillende soorten artikelen laten schrijven door mij, afhankelijk van de doelstelling van jouw bedrijf of organisatie. Bij artikelen laten schrijven kun je denken aan een blog, een content marketingverhaal, klantverhaal (case study), advertorial, nieuws- of persbericht. Maar ik kan je ook helpen aan een persoonlijk interview, achtergrondverhaal, verslag van een evenement, reportage, e-book of whitepaper.
Ik breng de verhalen uit jouw bedrijf of organisatie tot leven
Verhalen zijn een krachtig communicatiemiddel. Ze kunnen generaties lang meegaan, verbinden, betrokkenheid creëren en merken versterken. Door verhalen te delen vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf of organisatie, creëer je een band met je doelgroep en blijf je on top of mind. Als ervaren journalist, tekstschrijver en interviewer help ik je met plezier aan artikelen, die lezen als een trein.
Marketingstrategie
Verhalen zijn onmisbaar in de marketingstrategie van veel bedrijven. Ook veel organisaties gebruiken verhalen om hun doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld via een magazine. Deze artikelen laten zien wat jouw organisatie of bedrijf onderscheid van de massa. Door regelmatig een artikel te delen, vergroot je jouw zichtbaarheid, zet je jezelf neer als expert en laat je aan potentiële en huidige klanten of je doelgroep zien waar jouw bedrijf of organisatie zich mee bezig houdt.
Boeien van je doelgroep
Heb je zelf niet de expertise of tijd om teksten te schrijven en wil je graag een aantal artikelen laten schrijven? Een goed verhaal klopt van het begin tot het eind. Ik help je met plezier aan artikelen die jouw doelgroep weten te boeien. Ik schrijf artikelen voor organisaties en grote- en middelgrote bedrijven. Hiervoor verdiep ik me in jouw organisatie of bedrijf en neem ik interviews af met medewerkers, wetenschappers of andere experts en deelnemers van evenementen. Ik spreek ze vaak online of telefonisch, maar soms ook op kantoor, in een café, op straat of bij mensen thuis.
Interviews
Interviewen vraagt om specifieke vaardigheden. Zo bereid ik me altijd goed voor door me in te lezen over een onderwerp en de persoon die ik spreek. Dankzij mijn journalistieke opleiding en jarenlange ervaring weet ik mensen tijdens interviews snel op hun gemak te stellen, waardoor zij zich ook bij zwaardere onderwerpen open stellen. In bepaalde gevallen is doorvragen natuurlijk belangrijk om de meest bijzondere verhalen boven tafel te krijgen.
Artikelen laten schrijven in het Nederlands of in het Engels
Wil je artikelen laten schrijven in het Engels ? Of moet een interview in het Engels worden afgenomen? Dat is voor mij geen enkel probleem. Ik heb hier veel ervaring in. Zo heb ik voor Engelstalige media als de BBC en The Guardian geschreven. Ik heb een C2 Proficiency-certificaat behaald, het hoogste niveau van de University of Cambridge. Daarnaast laat ik mijn Engelstalige teksten checken door een professionele redacteur uit mijn netwerk van wie Engels de moedertaal is.
WELKE ARTIKELEN LATEN SCHRIJVEN?
Content marketingverhalen
Content marketing-verhalen staan in (online) magazines of op websites van bedrijven, maar prijzen niet rechtstreeks een product of dienst aan. In deze artikelen staat meestal interessante of nuttige informatie, zodat je een positieve associatie met een merk krijgt. Vaak komen niet alleen medewerkers, maar ook externe experts aan het woord.
Bijvoorbeeld: KONE: Hello, I’m A’DAM.
Klantverhalen / case studies
In een case study of klantverhaal vertelt een klant over de geslaagde samenwerking met een bedrijf of organisatie. Bijvoorbeeld over hoe een probleem is opgelost. Dat klinkt een stuk overtuigender dan wanneer het bedrijf of de organisatie dit zelf zou vertellen.
Bijvoorbeeld: ABN AMRO: Apparatuur voor de tandartspraktijk leasen.
Interviews
In een persoonlijk interview staan de meningen, gevoelens en ideeën van de geïnterviewde centraal. Zo leer je iemand goed kennen. Dat kan in een diepte-interview van meerdere pagina’s voor in een krant of tijdschrift of in een korter artikel in een personeelsblad of op een website. Het interview kan natuurlijk ook minder persoonlijk zijn en over een specifiek onderwerp gaan.
Bijvoorbeeld: Vluchtelingenwerk: Van Alepo naar Haarlem: ‘Maar gelukkig zijn we nog samen’
Nieuws- en persberichten
De meeste bedrijven en organisaties hebben regelmatig nieuws dat interessant is voor hun doelgroep, collega’s, of een breder publiek. Bijvoorbeeld een nieuw onderzoek, product, interessante ontwikkeling of evenement. Een nieuwsbericht kan gepubliceerd worden als onderdeel van een nieuwsbrief, op de website of in een persbericht.
Bijvoorbeeld: ZonMw: Wat wij kunnen leren van traditionele Afrikaanse diëten.
Achtergrond-verhalen en reportages
Een achtergrondartikel gaat meer de diepte in dan een nieuwsartikel. Er is meer ruimte voor details, informatie, sfeer en citaten. Bij een reportage beschrijft de auteur een plek en wat daar gebeurt. Hoewel dit soort artikelen vooral in journalistieke media staan, maken ook organisaties en bedrijven gebruik van dit genre.
Bijvoorbeeld: De Volkskrant: Rijke mannen, hoge hakken, echte tranen.
Advertorials
Een advertorial vind je in een krant, tijdschrift of op een website. Het is een samenvoeging van de woorden ‘advertisement’ en ‘editorial’. Reclame voor een product of dienst dus, maar dan als artikel gepresenteerd en vaak met interessante informatie of handige tips erbij.
Bijvoorbeeld: Financiele Dagblad: Hoe bereiden we ons beter voor op een volgende pandemie?
Whitepapers
In een whitepaper lees je hoe een product, dienst, technologie of overheidsbeleid een specifiek probleem oplost. De lezer laat een emailadres achter, waarna de whitepaper gedownload kon worden. Het document is vaak rond de 2000-3000 woorden lang en informeert en overtuigt op basis van feiten.
Bijvoorbeeld: ENTRNCE: Vertaal de RES-doelstellingen naar concreet beleid.

Werkwijze artikelen laten schrijven
Wil jij artikelen laten schrijven voor jouw organisatie? Dan ben je vast benieuwd hoe ik te werk ga:
- Als ik een opdracht ontvang of als je mijn voorstel voor een artikel een goed idee vindt, ontvang ik graag een duidelijke briefing of maken we samen heldere afspraken.
- We maken afspraken over de soort tekst, de lengte, de interviewkandidaten (wat zijn hun contactgegevens, zijn ze al op de hoogte en akkoord?), welke achtergrondinformatie heb ik nodig? Misschien zijn er zoektermen (SEO) die ik moet verwerken in de tekst en wil je graag dat ik een portretfoto van de geïnterviewde of andere foto’s maak of regel. Wanneer is de deadline en wat is het tarief?
- Vervolgens maak ik een afspraak voor het interview (of de interviews), bereid het gesprek goed voor en neem het interview af.
- Daarna schrijf ik het artikel en stuur ik de tekst eventueel naar de geïnterviewde(n) om de feiten te checken en daarna naar de klant (of andersom als we dat afgesproken hebben). Ik verwerk eventuele aanpassingen.
Wil je ook artikelen laten schrijven?
Heb je vragen of wil je meer weten wat de aanpak is om artikelen te laten schrijven door The Storytelling Studio?