Artikelen schrijven

Een artikel voor jouw bedrijf of organisatie laten schrijven? Bijvoorbeeld een content marketingverhaal, klantverhaal (case study), achtergrondverhaal of reportage, persoonlijk interview, nieuws- of persbericht, advertorial of whitepaper? Met oog voor je doelgroep en in rake bewoordingen schrijf ik artikelen die inspireren en aanzetten tot actie.

 

Ik breng de verhalen uit jouw bedrijf of organisatie tot leven

Verhalen zijn een krachtig communicatiemiddel. Ze kunnen generaties lang meegaan, verbinden, betrokkenheid creëren en merken versterken. Door verhalen te delen vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf of organisatie, creëer je een band met je doelgroep en blijf je on top of mind. Als ervaren journalist, tekstschrijver en interviewer help ik je met plezier aan artikelen, die lezen als een trein.

 

Artikelen voor organisaties en bedrijven

Verhalen zijn onmisbaar in de marketingstrategie van veel bedrijven. Ook veel organisaties gebruiken verhalen om hun doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld via een magazine. Deze artikelen laten zien wat jouw organisatie of bedrijf onderscheid van de massa. Door regelmatig een artikel te delen, vergroot je jouw zichtbaarheid, zet je jezelf neer als expert en laat je aan potentiële en huidige klanten of je doelgroep zien waar jouw bedrijf of organisatie zich mee bezig houdt.

Een goed verhaal klopt van het begin tot het eind. Ik help je met plezier aan artikelen die jouw doelgroep weten te boeien. Ik schrijf artikelen voor organisaties en grote- en middelgrote bedrijven. Hiervoor verdiep ik me in jouw organisaties of bedrijf en neem ik interviews af met medewerkers, wetenschappers of andere experts en deelnemers van evenementen. Ik spreek ze vaak online of telefonisch, maar soms ook op kantoor, in een café, op straat of bij mensen thuis.

 

Interviews

Interviewen vraagt om specifieke vaardigheden. Zo bereid ik me altijd goed voor door me in te lezen over een onderwerp en de persoon die ik spreek. Dankzij mijn journalistieke opleiding en jarenlange ervaring weet ik mensen tijdens interviews snel op hun gemak te stellen, waardoor zij zich ook bij zwaardere onderwerpen open stellen. In bepaalde gevallen is doorvragen natuurlijk belangrijk om de meest bijzondere verhalen boven tafel te krijgen.

 

Artikelen in het Nederlands of in het Engels

Wil je jouw artikel in het Engels geschreven hebben? Of moet een interview in het Engels worden afgenomen? Dat is voor mij geen enkel probleem. Ik heb hier veel ervaring mee. Zo heb ik voor Engelstalige media als de BBC en The Guardian geschreven. Ik heb een C2 Proficiency-certificaat behaald, het hoogste niveau van de University of Cambridge. Daarnaast laat ik mijn Engelstalige teksten checken door een professionele redacteur uit mijn netwerk van wie Engels de moedertaal is.

wat heb je nodig voor jouw publicatie?

Content marketingverhalen

Content marketing-verhalen staan in (online) magazines of op websites van bedrijven, maar prijzen niet rechtstreeks een product of dienst aan. In deze artikelen staat meestal interessante of nuttige informatie, zodat je een positieve associatie met een merk krijgt. Vaak komen niet alleen medewerkers, maar ook externe experts aan het woord.

Bijvoorbeeld:  KONE: Hello, I’m A’DAM.

Klantverhalen / case studies

In een case study of klantverhaal vertelt een klant over de geslaagde samenwerking met een bedrijf of organisatie. Bijvoorbeeld over hoe een probleem is opgelost. Dat klinkt een stuk overtuigender dan wanneer het bedrijf of de organisatie dit zelf zou vertellen.

Bijvoorbeeld: ABN AMRO: Apparatuur voor de tandartspraktijk leasen.

Interviews

In een persoonlijk interview staan de meningen, gevoelens en ideeën van de geïnterviewde centraal. Zo leer je iemand goed kennen. Dat kan in een diepte-interview van meerdere pagina’s voor in een krant of tijdschrift of in een korter artikel in een personeelsblad of op een website. Het interview kan natuurlijk ook minder persoonlijk zijn en over een specifiek onderwerp gaan.

Bijvoorbeeld: Vluchtelingenwerk: Van Alepo naar Haarlem: ‘Maar gelukkig zijn we nog samen’

Nieuws- en persberichten

De meeste bedrijven en organisaties hebben regelmatig nieuws dat interessant is voor hun doelgroep, collega’s, of een breder publiek. Bijvoorbeeld een nieuw onderzoek, product, interessante ontwikkeling of evenement. Een nieuwsbericht kan gepubliceerd worden als onderdeel van een nieuwsbrief, op de website of in een persbericht.

Bijvoorbeeld: ZonMw: Wat wij kunnen leren van traditionele Afrikaanse diëten.

Achtergrond-verhalen en reportages

Een achtergrondartikel gaat meer de diepte in dan een nieuwsartikel. Er is meer ruimte voor details, informatie, sfeer en citaten. Bij een reportage beschrijft de auteur een plek en wat daar gebeurt. Hoewel dit soort artikelen vooral in journalistieke media staan, maken ook organisaties en bedrijven gebruik van dit genre.

Bijvoorbeeld: De Volkskrant: Rijke mannen, hoge hakken, echte tranen.

Advertorials

Een advertorial vind je in een krant, tijdschrift of op een website. Het is een samenvoeging van de woorden ‘advertisement’ en ‘editorial’. Reclame voor een product of dienst dus, maar dan als artikel gepresenteerd en vaak met interessante informatie of handige tips erbij.

Bijvoorbeeld: Financiele Dagblad: Hoe bereiden we ons beter voor op een volgende pandemie?

Whitepapers

In een whitepaper lees je hoe een product, dienst, technologie of overheidsbeleid een specifiek probleem oplost. Het document is vaak tussen de 5 en 25 pagina’s lang en informeert en overtuigt op basis van feiten. De lezer heeft meestal een emailadres ingevuld, waarna de whitepaper gedownload kon worden. 

Werkwijze

Wil jij een artikel laten schrijven voor jouw organisatie? Dan ben je vast benieuwd hoe ik te werk ga:

  • Als ik een opdracht ontvang of als je mijn voorstel voor een artikel een goed idee vindt, ontvang ik graag een duidelijke briefing of maken we samen heldere afspraken.
  • We maken afspraken over de soort tekst, de lengte, de interviewkandidaten (wat zijn hun contactgegevens, zijn ze al op de hoogte en akkoord?), welke achtergrondinformatie heb ik nodig? Misschien zijn er zoektermen (SEO) die ik moet verwerken in de tekst en wil je graag dat ik een portretfoto van de geïnterviewde of andere foto’s maak of regel. Wanneer is de deadline en wat is het tarief?
  • Vervolgens maak ik een afspraak voor het interview (of de interviews), bereid het gesprek goed voor en neem het interview af.
  • Daarna schrijf ik het artikel en stuur ik de tekst eventueel naar de geïnterviewde(n) om de feiten te checken en daarna naar de opdrachtgever (of andersom als we dat afgesproken hebben). Ik verwerk eventuele aanpassingen.

WAT KLANTEN ZEGGEN

"I edit the BBC News Website's entrepreneurship and small business features. I recently commissioned Thessa to write a feature on the Tunisian wine industry. Thessa got in touch to pitch the idea, and then wrote an excellent feature ahead of the deadline. I would not hesitate to commission her again."

- Will Smale, Business reporter BBC News

“Thessa heeft nieuwe webteksten geschreven over het wetenschappelijk onderzoek en de onderzoeksorganisatie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Ze schreef zowel teksten voor het grote publiek als voor peers, veelal Engelstalig. Dit deed ze in nauw overleg met haar projectteam en de verantwoordelijke wetenschappers. Thessa werkt planmatig, snel en zorgvuldig. Ze is heel zelfstandig, maar overlegt als het nodig is. En niet onbelangrijk... Thessa heeft een fijne, vlotte pen. Ik kan Thessa van harte aanbevelen aan iedereen die lastige (wetenschappelijke) materie wil laten omzetten in toegankelijke, begrijpelijke teksten.”

- Klaas Verweij, Hoofd online communicatie en redactie Leiden University Medical Center (LUMC)

"Thessa heeft zich voor het ANP bij herhaling bewezen als een kundig en gedreven journaliste. Zo leverde zij, tot volle tevredenheid, rond de verkiezingen in Tunesië en na de terreuraanslag in Sousse in juni 2015 uitgebreide en heldere berichtgeving."

- Rob van Rooijen, Chef ANP Nieuws (Algemeen Nederlands Persbureau)

"Thessa Lageman was part of our campaigns and communications team at several instances in the last couple of years. She produced different materials for us, from in depth articles to online content. We have come to know her as very professional and thorough. Thessa has extensive knowledge of middle eastern subjects which she translates into approachable and informative texts."

- Saskia Grootegoed, Online Campagnes & Communicatie Manager Amnesty International

"Thessa is a conscientious hard worker. She puts a lot of effort in preparing for interviews, is modest but determined, calm but critical and works long hours without complaining. Furthermore she is a brave and independent journalist, that can be funny too."

- Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur Erasmus Magazine, Erasmus Universiteit Rotterdam

"Thessa and I have worked together several times; she has written interesting texts and proved to be always reliable and efficient. A pleasure to work with such a professional journalist. I will certainly come back to her when new opportunities appear!"

- Maria Gallo, Project Manager Tipik Communication Agency, Brussels

"Thessa has been an integral part of our content creation program for a major cruise line. Time and again, she’s shown us she can reliably manage the high volumes of very detailed content under deadline while meeting — and often exceeding — the high standards of both our client and our internal editing team. If you need an expert writer for travel content on Europe and the Middle East, there’s no question: Thessa should be at the top of your who’s-who list."

​- Jesse Mack, Senior Editorial Manager Skyword Content Marketing Platform.

"Thessa has been a valued contributor to Discover Benelux magazine since July 2016. She is a very skilled writer and adapted to our house style with ease. Quick to respond and reliable, she produces articles that are informative, accurate and a pleasure to read."

- Anna Villeleger, Editor-in-chief Discover Benelux magazine.